meer criteria
  • 31
    jan

    Wat als de huurder met de noorderzon verdwijnt?

    Huurders die wegwillen uit het door hen gehuurde pand leven niet altijd de spelregels na rond de opzeg van de huurovereenkomst. Ze verdwijnen soms van de ene dag op de andere en betalen dan geen huur meer. Maar wat kan je als verhuurder doen als je zelf een huurder hebt die van de ene dag op de andere zonder verdere verwittiging verdwijnt.Geen automatische beëindiging Het feit dat je huurder…

    Huurders die wegwillen uit het door hen gehuurde pand leven niet altijd de spelregels na rond de opzeg van de huurovereenkomst. Ze verdwijnen soms van de ene dag op de andere en betalen dan geen huur meer. Maar wat kan je als verhuurder doen als je zelf een huurder hebt die van de ene dag op de andere zonder verdere verwittiging verdwijnt.

    Geen automatische beëindiging

    Het feit dat je huurder de woning of het appartement dat hij van je huurde verliet (en ook leeg maakte) brengt niet met zich dat de huurovereenkomst daardoor ook automatisch eindigt. Het is dan ook uit den boze dat je als verhuurder zo maar in het door jou verhuurde pand binnen gaat en dat ook opnieuw verhuurt. Wat je wel kan doen is vragen aan de politie of aan een gerechtsdeurwaarder om vast te stellen dat het huis verlaten is.

    Weet je dat je huurder het pand verliet, stuur hem dan een schriftelijke aanmaning om zijn huurderverplichtingen (bewonen van het huis, betalen van de huur als er al achterstallen zijn, …) terug na te komen. Doe dat via een aangetekende brief naar het laatst gekende adres. Stuur verder ook een mail (als je een mailadres hebt) en een sms.

    Naar de rechtbank

    Allicht zal je schrijven weinig uithalen. In dat geval kan je een procedure starten bij de vrederechter waar je de huurachterstallen kan opvragen en waarbij je tevens de ontbinding van de huurovereenkomst kan vorderen. Je kan dan meteen een verbrekingsvergoeding vragen, een voorbehoud voor huurschade enz. Je kan ook eventueel een deskundige laten aanstellen om die schade te becijferen. Wil je zo’n procedure starten voor de vrederechter dan doe je daarbij best een beroep op de diensten van een advocaat.

    De huurder stopt de sleutels in je bus

    Als de huurder bij zijn vertrek ook nog eens de sleutels van het gehuurde pand in je brievenbus achterlaat ligt de situatie ietwat anders. Je zou dan kunnen argumenteren dat hij door het afgeven van de sleutels de huurovereenkomst verbreekt.

    Van zodra je de sleutels vindt neem je best dadelijk contact op met een gerechtsdeurwaarder. Vraag deze om de sleutel in ontvangst te nemen en samen met jou naar het verhuurde pand te gaan. Je kan dan samen met de gerechtsdeurwaarder binnen gaan om te kijken of de woning inderdaad leeg is. Vraag meteen aan de gerechtsdeurwaarder om foto’s te nemen van de toestand van de woning om op die manier eventuele huurschade te kunnen bewijzen. Laat hem tevens de meterstanden vaststellen. Alleen binnengaan in de woning doe je maar beter niet. De huurder zou dan bijvoorbeeld kunnen zeggen dat eventuele schade die er is door jou werd aangebracht.

    Schrijf de huurder meteen ook een aangetekende brief (en stuur een mail en sms) waarin je aangeeft dat je er -behoudens tegenbericht binnen de 7 dagen- van uit gaat dat je huurder de huur verbrak en dat je de woning opnieuw te huur zal ­stellen. Vraag de huurder ook om op een door jou gestelde datum en uur in het huurpand aanwezig te zijn voor de opmaak van een plaatsbeschrijving. Maan hem tevens aan de eventuele huurachterstallen te betalen alsook een verbrekingsvergoeding en een eventuele wederverhuringsvergoeding. Maak tevens voorbehoud voor eventuele huurschade.

    Hij reageert niet

    De kans dat je huurder niet reageert op je aanmaning is groot. In dat geval kan je het pand al opnieuw te huur stellen. Je hebt dan de keuze of je ook nog naar de vrederechter stapt om daar bv. de huurachterstallen in te vorderen, een verbrekings- en wederverhuringsvergoeding te vragen, een vergoeding voor huurachterstallen en diens meer. Bij je keuze dien je je af te vragen of het sop de kool wel waard is en of een eventuele procedure je uiteindelijk niet meer zal kosten dan opleveren…

    BRON: Immovlan.be - Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)

  • 06
    dec

    Kan een huurder een tegenopzeg geven?

    Je verhuurt een woning waarin je huurder zijn hoofdverblijfplaats heeft. Als je dan als verhuurder een einde maakt aan de huurovereenkomst door een opzeg te geven, kan je huurder een tegenopzeg doen. Hij kan dat bv. doen van zodra hij een ander huis vond om in te gaan wonen.  Een maand opzegtermijn  Het volstaat daarbij dat je huurder een opzegtermijn van één maand naleef…

    Je verhuurt een woning waarin je huurder zijn hoofdverblijfplaats heeft. Als je dan als verhuurder een einde maakt aan de huurovereenkomst door een opzeg te geven, kan je huurder een tegenopzeg doen. Hij kan dat bv. doen van zodra hij een ander huis vond om in te gaan wonen. 

    Een maand opzegtermijn 

    Het volstaat daarbij dat je huurder een opzegtermijn van één maand naleeft. Je huurder kan de tegenopzegging op elk ogenblik van de door jou gegeven opzegtermijn geven.  Ze begint wel pas te lopen de eerste van de maand volgend op de maand van de opzegging.  Zegt je huurder bv. op 17 maart via een tegenopzegging op dan begint de opzeggingstermijn van een maand te lopen op 1 april om te eindigen op 30 april.

     

    Geeft je huurder een tegenopzeg dan moet hij je geen enkele vergoeding betalen.  Hij moet dit zelfs niet doen als de tegenopzeg wordt gegeven tijdens de eerste drie jaar van de huurovereenkomst.  

     

    Je kan de mogelijkheid van je huurder om een tegenopzegging te geven niet uitsluiten in het huurcontract dat je met hem afsluit.

     

    Jouw vergoeding blijft

    Als je zelf omwille van de opzeg die je gaf een vergoeding moet betalen aan je huurder (zo bv. omdat je zonder motief de huur tegen de eerste driejarige periode opzegde) en je huurder geeft vervolgens een tegenopzeg, dan moet je deze vergoeding nog altijd aan je huurder betalen. Die komt met andere woorden door de tegenopzegging niet te vervallen.

  • 16
    aug

    Waarvoor heb je een bouwvergunning nodig?

    Bouwvergunningen zijn niet in het leven geroepen om het de mensen moeilijk te maken. Ze hebben wel degelijk nut. Ze zorgen ervoor dat de leefbaarheid van de omgeving gehandhaafd blijft. Niet te vol, te lelijk of te gevaarlijk. Daarnaast zorgen ze ervoor dat de bouwwerken voldoen aan de gestelde eisen ten aanzien van veiligheid, gezondheid, en energiezuinigheid. Maar moet je voor elk bou…

    Bouwvergunningen zijn niet in het leven geroepen om het de mensen moeilijk te maken. Ze hebben wel degelijk nut. Ze zorgen ervoor dat de leefbaarheid van de omgeving gehandhaafd blijft. Niet te vol, te lelijk of te gevaarlijk.

    Daarnaast zorgen ze ervoor dat de bouwwerken voldoen aan de gestelde eisen ten aanzien van veiligheid, gezondheid, en energiezuinigheid. Maar moet je voor elk bouwwerk een vergunning aanvragen?

    Bouwwerken

    De term ‘bouwwerken’ mag je ruim interpreteren. Het gaat niet enkel om nieuwbouw, maar ook om verbouwingen, afbraakwerken, ontbossingen, enz. In principe moet je voor alle bouwwerken een vergunning aanvragen, maar er zijn uitzonderingen.

    Een aantal werken zijn vrijgesteld van de vergunningsplicht. Voor een aantal ingrepen is de vergunningsplicht wel vervangen door een meldingsplicht.

    Renovatie

    Voor kleine onderhoudswerken moet je geen vergunning aanvragen. Voor stabiliteitswerken aan je voorgevel moet je altijd een vergunning aanvragen. Voor andere stabiliteitswerken heb je vaak enkel een meldingsplicht.

    Je bent dus vrij van de vergunnings- en meldingsplicht voor bijvoorbeeld het vervangen van ramen, panlatten en het plaatsen van gevelisolatie. Wil je bijvoorbeeld een nieuwe raamopening plaatsen in je achtergevel? Dan moet je dit wel melden. Het meldingsdossier moet dan samen met een architect worden opgesteld.

    Wijzigen van de woonfunctie

    Wil je je woning ombouwen in een hotel? Of wil je een hoeve in landbouwgebied gebruiken als woning? Verander je dus de hoofdfunctie van een gebouw? Dan is een stedenbouwkundige vergunning verplicht.

    Vrijstellingen gelden onder bepaalde voorwaarden wanneer je in een woongebouw een functie uitoefent die complementair is aan het wonen, zoals een kantoorfunctie of vrij beroep.

    Opsplitsen

    Deel je een woning op in appartementen of studio’s? Dan moet je een vergunning aanvragen, ook al voer je hiervoor geen bouwwerken uit. De enige uitzondering hierop is de regeling van het zorgwonen.

    Losstaande bijgebouwen in de tuin

    Onder strikte voorwaarden komen losstaande bijgebouwen in de tuin, zoals een poolhouse, tuinhuis, garage of serre in aanmerking voor een vrijstelling. Zo geldt er bijvoorbeeld een maximum van 40 vierkante meter oppervlakte voor het totaal van alle vrijstaande gebouwen.

    Uitbreiding

    Een uitbreiding is in de regel gebonden aan de vergunningsplicht. Je woning krijgt namelijk één of meer extra ruimtes. In specifieke gevallen, zoals een carport aan de woning, moet je de bouwwerken enkel melden.

    Plaatsen van zonnepanelen

    Wil je zonnepanelen plaatsen? Dan ben je in de meeste gevallen verlost van de vergunningsplicht. Het is in die zin vooral belangrijk dat de zonnepanelen visueel integreren met je dak.

    Slopen

    Het slopen van constructies is in principe vergunningsplichtig.

    Neem in de eerste plaats contact op met de bouwdienst van je gemeente om te informeren wat je moet doen, vooraleer je aan een bouwwerk start. Meer informatie vind je op www.ruimtelijkeordening.be.

    bron: Hebbes.be  (SDC)

  • 28
    Jun

    Kan je je huurder verbieden om te roken?

    Als verhuurder heb je misschien niet graag dat je huurder rookt in de woning die hij of zij van je huurt. Als dat intensief gebeurt, brengt dat nu eenmaal een bepaalde geur met zich. Het kan ook schade veroorzaken aan behang, verf en diens meer. Vandaar dat heel wat verhuurders tegenwoordig een clausule opnemen in het huurcontract waarin het de huurder wordt verboden om te roken in de huurwoning. …

    Als verhuurder heb je misschien niet graag dat je huurder rookt in de woning die hij of zij van je huurt. Als dat intensief gebeurt, brengt dat nu eenmaal een bepaalde geur met zich. Het kan ook schade veroorzaken aan behang, verf en diens meer. Vandaar dat heel wat verhuurders tegenwoordig een clausule opnemen in het huurcontract waarin het de huurder wordt verboden om te roken in de huurwoning.

    Geldig of niet?

    Over de geldigheid van zo’n clausule kan discussie ontstaan. De huurder zou bv. kunnen wijzen op zijn recht op privacy of op zijn recht op huisvesting. De rechter heeft uiteindelijk het laatste woord. Neem je een rookverbod op, beperk dat dan alleszins tot de woning binnen. Zelfs als naderhand zou worden geoordeeld dat de clausule niet geldig is, kan ze wel een ‘afradend effect’ hebben voor je huurder.

    Wat met de schade?

    Je kan vragen dat je huurder je de schade vergoedt die aan je woning werd veroorzaakt doordat je huurder erin rookte. Je kan dat zelfs doen als er geen uitdrukkelijk rookverbod in de huurovereenkomst staat. De huurder moet de woning namelijk teruggeven in dezelfde staat als waarin hij deze kreeg (behoudens normale slijtage). Zorg er wel voor dat je beschikt over een goede plaatsbeschrijving die werd opgemaakt bij het begin van de huur.

    Bron: Immovlan.be - Tekst: Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)

  • 03
    mei

    Huis verkopen: 5 fouten die je niet mag maken

    1. De eerste indruk niet in acht nemen  Een koopbeslissing wordt vaak al in de eerste minuut genomen. Een onmiddellijke klik met de woning is voor een koper ontzettend belangrijk. Die klik kan je natuurlijk stimuleren door je huis stevig te stylen met het oog op een vlotte verkoop. Door de juiste foto’s op een immosite te plaatsen en de nodige sfeer in huis te scheppen verkoop je je wo…

    1. De eerste indruk niet in acht nemen 

    Een koopbeslissing wordt vaak al in de eerste minuut genomen. Een onmiddellijke klik met de woning is voor een koper ontzettend belangrijk. Die klik kan je natuurlijk stimuleren door je huis stevig te stylen met het oog op een vlotte verkoop. Door de juiste foto’s op een immosite te plaatsen en de nodige sfeer in huis te scheppen verkoop je je woning 2 keer sneller dan anders.
    Aangezien kopers tegenwoordig meestal eerst online op je huis botsten, zijn goede foto’s ontzettend belangrijk. Een koper wil in die foto’s de mogelijkheden van het huis ontdekken en overtuigd raken om een kijkje te komen nemen. 
     

    2. Slechte foto’s gebruiken

    Vastgoedspecialisten zijn het er over eens: goede foto’s verhogen de verkoopprijs. Zorg dus voor goede sfeerfoto’s. De meeste mensen die naar je huis komen kijken baseren zich op de foto’s die ze online vinden en laten zich daar voor het eerst overtuigen. Misschien mag je dan wel minder bezoekers over de vloer verwachten, de kwaliteit is in elk geval hoger en daar draait het uiteindelijk om. 
    Let op de juiste belichting als je zelf met het maken van de foto’s aan de slag gaat. Natuurlijke belichting verdient de voorkeur. ‘s Ochtends en ‘s avonds heb je het beste licht, dat zal elke professionele fotograaf je vertellen. 
     

    3. Het niet neutraal houden 

    Een heel eigen smaak en inrichting is prima, maar als je je huis wil verkopen, hou je het interieur  bij voorkeur neutraal. Haal persoonlijke spullen weg en verwijder rommel, de koper moet zich immers helemaal kunnen inleven in jouw woning. Soms kan zelfs een likje verf het verschil maken, ook hier verdienen neutrale tinten de voorkeur. 
     

    4. Geen sfeer scheppen

    Neutraal wil niet zeggen sfeerloos. De juiste sfeerelementen zoals kussens en planten kunnen wel, maar ze mogen niet te prominent aanwezig zijn. Zorg dus voor harmonie tussen al deze elementen en geef elke kamer een duidelijke functie, zo kan de potentiële koper zich er onmiddellijk een beeld bij vormen. 
    Hou er ook rekening mee dat de eerste fysieke indruk van je huis via de buitenkant van je woonst is. Besteed hier dus ook aandacht aan. Zorg voor een afgeborstelde gevel, neem die voortuin onder handen, zorg ervoor dat alles is opgeruimd en schraap misschien zelfs het mos van tussen de tegels. Een vlotte verkoop zit vaak in de details. 
     

    5. Je huis (te lang) leeg laten staan

    Staat je woonst al een tijdje leeg en geraakt het niet verkocht? Weet dat meubels in huis voor meer sfeer zorgen, wat dan weer gunstig is voor de verkoop. Er zijn ondertussen heel wat gespecialiseerde bedrijven die je huis inrichten voor de verkoop, misschien wel het overwegen waard? De meeste mensen kunnen zich geen goed beeld vormen van de mogelijkheden van de ruimtes zonder meubels, hou daar rekening mee! 
    Wil je meer krijgen voor je woonst en een vlotte verkoop realiseren, dan kunnen de bovenstaande tips zeker mee het verschil maken. 
     

    Bron: Immovlan.be door Kevin Stickens

  • 21
    sep

    Mag een verhuurder de huur zonder reden opzeggen?

    Als je een woning of appartement (waarin je huurder zijn hoofdverblijfplaats heeft) verhuurt voor negen jaar, kan je de huur na drie of na zes jaar zonder motief opzeggen. Je moet dan wel een vergoeding betalen. Als verhuurder kan je onder de woninghuurwet de huurovereenkomst die je met je huurder afsloot opzeggen tegen het einde van elke driejarige periode. Je moet daarvoor geen enkele reden opg…

    Als je een woning of appartement (waarin je huurder zijn hoofdverblijfplaats heeft) verhuurt voor negen jaar, kan je de huur na drie of na zes jaar zonder motief opzeggen. Je moet dan wel een vergoeding betalen.

    Als verhuurder kan je onder de woninghuurwet de huurovereenkomst die je met je huurder afsloot opzeggen tegen het einde van elke driejarige periode. Je moet daarvoor geen enkele reden opgeven. Je opzegbrief moet ook niet gemotiveerd worden. Bij dit alles moet je wel een opzegtermijn van zes maanden naleven. Hou er rekening mee dat deze opzegmogelijkheid in de huurovereenkomst kan worden uitgesloten!

    Vergoeding betalen

    Zeg je op tegen het einde van de eerste driejaarlijkse periode, dan ben je een schadevergoeding verschuldigd aan je huurder van negen maand huur. Beëindig je de huur na zes jaar, dan ben je een schadevergoeding verschuldigd aan de huurder van zes maand huur. In het huurcontract dat je met je huurder afsluit kan je niet overeenkomen dat je deze vergoeding niet moet betalen als je zonder motief opzegt. Overigens moet deze vergoeding niet noodzakelijk betaald worden op het ogenblik van de opzegging. Je mag dat ook later doen.

    Zeg ook op tegen het negende jaar

    Zeg je op tegen het negende jaar van het huurcontract dan ben je geen vergoeding verschuldigd aan je huurder. Deze opzeg is overigens wel degelijk nodig. De huurovereenkomst eindigt dus niet automatisch na negen jaar. Geef je geen opzeg, dan wordt de huurovereenkomst verlengd voor drie jaar. Je zit dan met andere woorden drie jaar langer aan je huurder vast, tenzij hij zelf een einde stelt aan het huurcontract.

     

    Bron Immovlan.be Tekst: Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)

  • 29
    Jul

    Hoe kopen als je nog niet zeker bent van je lening?

    Als je een compromis tekent voor de aankoop van een huis of appartement, zit je daar aan vast. Hoe kan je toch veilig tekenen als je nog niet zeker bent van je lening? Getekend is getekend Een compromis is bindend. Je kan je in de regel niet meer bedenken en je zit eraan vast. Krijg je uiteindelijk geen lening voor je aankoop dan kan de verkoper eisen dat de koop toch doorgaat. Hij kan ook kieze…

    Als je een compromis tekent voor de aankoop van een huis of appartement, zit je daar aan vast. Hoe kan je toch veilig tekenen als je nog niet zeker bent van je lening?

    Getekend is getekend

    Een compromis is bindend. Je kan je in de regel niet meer bedenken en je zit eraan vast. Krijg je uiteindelijk geen lening voor je aankoop dan kan de verkoper eisen dat de koop toch doorgaat. Hij kan ook kiezen voor een ontbinding van de koop. Je moet dan een schadevergoeding betalen. In heel wat overeenkomsten wordt die vergoeding forfaitair bepaald op 10 % van de aankoopprijs.Ze kan ook hoger zijn.
     

    Een opschortende voorwaarde?

    Je kan dit vermijden door de overeenkomst aan te gaan onder de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening. De koop komt dan pas tot stand als de opschortende voorwaarde wordt vervuld. Krijgt je geen lening, dan gaat de koopovereenkomst dus in de regel niet door. De verkoper dient wel akkoord te gaan met het opnemen van zulke voorwaarde.
     
    Zorg er voor dat de opschortende voorwaarde duidelijk is geformuleerd en dat je voldoende tijd krijgt om de lening te vragen. Hou je strikt aan wat de opschortende voorwaarde voorschrijft. Je moet vervolgens de nodige stappen zetten om effectief een lening aan te vragen. Doe je dat niet dan wordt de voorwaarde geacht vervuld te zijn.
     
    Bij een openbare verkoop is het opnemen van een opschortende voorwaarde trouwens niet mogelijk. 
     

    Of een optie? 

    Je kan ook werken met een optie. Hierbij krijg je van de verkoper gedurende een bepaalde termijn het recht om het onroerend goed van hem te kopen tegen een afgesproken prijs. Krijg je geen lening, dan kan je beslissen de optie niet te lichten. Hou er rekening mee dat verkopers vaak niet bereid zijn een optie voor een langere termijn te geven tenzij je daarvoor een optieprijs betaalt. Je bent die 'kwijt' als je uiteindelijk beslist niet te kopen. Koop je wel, dan wordt de optieprijs in mindering gebracht op de koopprijs.
     
     
    Bron: Immovlan.be Tekst: Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)
  • 15
    Jun

    Huurwaarborg niet betaald, geen sleutels voor de huurder?

    Op het moment dat de huurovereenkomst die je met de huurder afsluit een aanvang moet nemen, stel je vast dat je huurder de huurwaarborg nog niet heeft gesteld. Kan je dan weigeren de sleutels aan hem af te geven? Regel het in het huurcontract Neem in de huurovereenkomst een bepaling op waarin staat dat de huurder de huurwaarborg in orde moet brengen vooraleer de huurovereenkomst in werking treed…

    Op het moment dat de huurovereenkomst die je met de huurder afsluit een aanvang moet nemen, stel je vast dat je huurder de huurwaarborg nog niet heeft gesteld. Kan je dan weigeren de sleutels aan hem af te geven?

    Regel het in het huurcontract

    Neem in de huurovereenkomst een bepaling op waarin staat dat de huurder de huurwaarborg in orde moet brengen vooraleer de huurovereenkomst in werking treedt. Bepaal meteen dat de huurder de sleutels niet krijgt zolang deze de huurwaarborg niet heeft gesteld en het bewijs daarvan heeft geleverd. Op die manier schep je tenminste duidelijkheid en vermijd je latere discussies.

    En anders?

    Ook als er niets in het contract staat geef je maar beter de sleutels niet af zolang je huurder de waarborg niet heeft gesteld. Zo niet riskeer je dat de waarborg er nooit komt of dat je daarvoor naar de rechtbank moet stappen.

    Doe je een beroep op een vastgoedmakelaar voor de verhuring, dan geeft die ook maar beter de sleutels niet af tot de waarborg is geregeld. Er bestaat immers rechtspraak die zegt dat hij er voor moet waken geen sleutels af te geven vooraleer de huurwaarborg is gesteld. Doet hij dat toch dan kan hij volgens sommige rechters aansprakelijk worden gesteld ten belope van de huurwaarborg.

     

    Bron: immovlan.be

  • 04
    Jun

    Waarom kopen via een makelaar voordeliger is.

    Als je een nieuwe woning zoekt, ontdek je snel dat de meeste huizen via een vastgoedmakelaar te koop staan. Vergeet het clichébeeld van de gladde verkoper in strak maatpak: de makelaar bemiddelt tussen koper en verkoper, en wil een huis efficiënt verkopen. Ook als koper heb je daar dus baat bij. Specialist in immobiliën De vastgoedmakelaar is dagelijks in de weer met vastgoe…

    Als je een nieuwe woning zoekt, ontdek je snel dat de meeste huizen via een vastgoedmakelaar te koop staan. Vergeet het clichébeeld van de gladde verkoper in strak maatpak: de makelaar bemiddelt tussen koper en verkoper, en wil een huis efficiënt verkopen. Ook als koper heb je daar dus baat bij.

    Specialist in immobiliën

    De vastgoedmakelaar is dagelijks in de weer met vastgoed in een bepaalde streek. Hij kent de prijzen en de marges. Samen met de verkoper bepaalde hij de vraagprijs. Hij weet dus of een scherp bod kans maakt.

    Hij heeft een volledig informatiedossier en legt je alle technische details uit over het pand van je dromen. Zijn basisakte, EPC, elektriciteitskeuring en conformiteitsattest Chinees voor jou? De makelaar legt het je uit in klare taal.

    Een grote vastgoedportefeuille

    De immobiliënmakelaar verkoopt vastgoed. Hij heeft dus meer panden in portefeuille dan de woning die je nu bezichtigt. Vraag hem naar vergelijkbare panden. Misschien kreeg hij pas een woning in verkoop die nog niet online gepubliceerd werd? Zo heb jij de primeur!

    Laat je e-mailadres achter op vastgoedwebsites: zo krijg je gerichte updates over nieuwe zoekertjes. Daarmee bespaar je veel tijd.

    Timing bij verkoop

    Bij de verkoop van vastgoed is tijd een belangrijke factor. Veel eigenaars kochten een nieuw huis en willen hun oude woning snel verkopen. Anderen probeerden maanden zelf te verkopen en schakelden dan pas de makelaar in.

    Informeer dus bij de makelaar naar de reden van verkoop. Zo schat je in of de eigenaar soepel of koppig is en of een scherp bod zin heeft.

    Hij bemiddelt tussen partijen

    De makelaar moet elk bod doorgeven aan de eigenaar. Doe een bod en wacht de reactie af. Soms wordt het droogweg afgewimpeld, vaak krijg je een tegenbod. Zo daalt de vraagprijs meteen met enkele duizenden euro’s!

    De makelaar helpt jullie biedingen op elkaar af te stemmen, zodat jullie sneller tot een akkoord komen.

    De makelaar wil zelf verkopen

    De meeste verkoopopdrachten geven de makelaar 6 maanden de tijd om een woning te verkopen. Staat een huis al 4 maanden te koop? Dan is de vraagprijs te hoog.

    De makelaar zal bij de eigenaar aandringen om de prijs te verlagen. Hij verkoopt liever aan een mindere prijs dan helemaal niet. Maak daar gebruik van!

    Bron: Hebbes.be

  • 27
    mei

    Moet een huurder kandidaat-huurders binnenlaten?

    Tijdens de opzegtermijn van een lopende huurovereenkomst mag een woning al opnieuw te huur worden gesteld. Moet de huurder in die periode toelaten dat kandidaat-huurders de woning bezoeken? Er is een bezoekrecht Op het moment dat de lopende huur is opgezegd (door jou of door je huurder) kan je je woning al terug te huur stellen. Je huurder moet toelaten dat kandidaat-huurders in die periode de w…

    Tijdens de opzegtermijn van een lopende huurovereenkomst mag een woning al opnieuw te huur worden gesteld. Moet de huurder in die periode toelaten dat kandidaat-huurders de woning bezoeken?

    Er is een bezoekrecht

    Op het moment dat de lopende huur is opgezegd (door jou of door je huurder) kan je je woning al terug te huur stellen. Je huurder moet toelaten dat kandidaat-huurders in die periode de woning komen bekijken. Duurt de opzegtermijn langer dan drie maanden, dan wordt het recht op bezoek wel soms beperkt tot de laatste drie maanden. 

    Hoe vaak? 

    In je huurovereenkomst kan een clausule staan die aangeeft op welke dagen en uren je kandidaat-huurders kan laten langskomen (bv. elke zaterdag en zondag van 10 tot 12 u en woensdag van 18 tot 20 u). Overdrijf je niet met deze uren, dan is deze bepaling geldig. Je kan er in onderling akkoord natuurlijk wel altijd van afwijken.
     
    Kwam je niets overeen, dan kan je met je huurder afspraken maken over de dagen en uren dat kandidaat-huurders binnen mogen in de woning. Vaak wordt aanvaard dat er sprake is van een bezoekrecht drie dagen per week gedurende een tweetal uren per dag.  In principe kan je huurder de dagen en uren kiezen. Die keuze moet wel redelijk zijn en mag niet alle bezoekmogelijkheden uitsluiten. 

    De huurder weigert

    Weigert je huurder een bezoekrecht toe te staan, dan mag je niet zomaar de woning binnendringen (bv. met een sleutel die je nog hebt). Doe je dat toch dan riskeer je zelfs strafrechtelijke sancties wegens huisvredebreuk.
     
    Maan integendeel je huurder aan via een aangetekende brief om toch een bezoekregeling te aanvaarden. Doe daarin een voorstel van dagen en uren waarop een bezichtiging van de woning kan en vraag de huurder zijn akkoord daarmee schriftelijk en per kerende te bevestigen. Helpt ook dat niet, dan kan je een procedure starten bij de vrederechter. Je kan ook eerst de huurder in verzoening oproepen.
     
     
    Bron: Immovlan.be
  • 02
    mrt

    Mag je een sleutel bijhouden van het huis dat je verhuurt?

    Als je een huis of appartement verhuurt, mag je zelf een sleutel bijhouden van de verschillende deuren en poorten van het huis. Je moet je huurder daarvan niet verwittigen. Je hebt al evenmin zijn toestemming daarvoor nodig. Niet gebruiken Je mag die sleutel vervolgens niet gebruiken om te pas of te onpas in de verhuurde woning binnen te gaan. Je huurder heeft namelijk het rustig genot van de wo…
    Als je een huis of appartement verhuurt, mag je zelf een sleutel bijhouden van de verschillende deuren en poorten van het huis. Je moet je huurder daarvan niet verwittigen. Je hebt al evenmin zijn toestemming daarvoor nodig.

    Niet gebruiken

    Je mag die sleutel vervolgens niet gebruiken om te pas of te onpas in de verhuurde woning binnen te gaan. Je huurder heeft namelijk het rustig genot van de woning die je verhuurt. Dat betekent meteen dat je hem niet zomaar mag storen en binnen mag gaan in het door jou verhuurde pand. Bovendien heeft je huurder recht op zijn privacy.
     
    Doe je dat toch, dan bezondig je je aan huisvredebreuk. Je huurder kan dan een strafklacht tegen je neerleggen. Bovendien kan je huurder argumenteren dat je hem het rustig genot van de huurwoning niet geeft. Hij kan bij de vrederechter een schadevergoeding vragen of zelfs de ontbinding van de huurovereenkomst.
     
    Je mag de sleutel al evenmin gebruiken om bv. een aannemer binnen te laten die herstellingen in jouw opdracht (of zelfs in opdracht van de huurder) komt doen aan je huurhuis.

    Tenzij …

    In uitzonderlijke noodsituaties kan je wel gebruik maken van de sleutel. Dit is bv. het geval als je huurder niet thuis is en er brand uitbreekt in je huis. Hetzelfde geldt bv. als er een breuk is in de waterleiding en je huis onder water komt te staan. Probeer echter ook in die gevallen eerst contact te nemen met je huurder en vraag hem om zijn toestemming.
     
    Tekst: Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be) - bron: www.immovlan.be
  • 16
    feb

    Assistentiewoning en Serviceflat, wat is er verschillend?

    In beide woonvormen kan de bewoner naar eigen behoeften en vraag een beroep doen op een uitgebreide waaier aan diensten. Wat heeft een assistentie woning extra? Grotere leefruimte: netto vloeroppervlakte van de leefruimte, slaapkamer en keuken moet minimaal 40m² zijn (Een serviceflat heeft een minimum oppervlakte van 24m²); Bewonen kan vanaf 65 jaar (Serviceflat vanaf 60 j…

    In beide woonvormen kan de bewoner naar eigen behoeften en vraag een beroep doen op een uitgebreide waaier aan diensten.

    Wat heeft een assistentie woning extra?

    1. Grotere leefruimte: netto vloeroppervlakte van de leefruimte, slaapkamer en keuken moet minimaal 40m² zijn (Een serviceflat heeft een minimum oppervlakte van 24m²);
    2. Bewonen kan vanaf 65 jaar (Serviceflat vanaf 60 jaar). Residentie KASTEELDREEF in Bree is een erkende groep van assistentiewoningen en hier kan max. 25% van de totaal erkende assistentiewoningen (appartementen) aangeboden worden aan huurders/bewoners die jonger zijn dan 65 jaar.
    3. Zorggarantie door een erkende beheerder (C.M. heeft deze erkenning) voor alle bewoners.
    4. Ruime toegankelijkheid van de gehele infrastructuur: brede gangen (210cm) en drempels van max. 1,8 cm hoogte.
    5. De woonassistent zorgt voorsociale netwerkvorming en voorziet creatieve ontspanning.
    6. In noodsituaties wordt onmiddellijk hulp aangeboden (crisiszorg en overbruggingshulp).
  • 07
    jan

    De 8 zaken die je niet mag doen als je verhuist

    Verhuizen is geen klein bier. Het is dus mooi meegenomen wanneer je enkele foutjes kunt vermijden…  1. …improviseren En vooral wanneer je een verhuisfirma contacteert en je budget vastlegt. Op die manier vermijd je onaangename verrassingen en nutteloze kosten. Gebruik onze checklist zodat je niets vergeet bij het plannen van je verhuis.  2. … kasten demonteren Wa…

    Verhuizen is geen klein bier. Het is dus mooi meegenomen wanneer je enkele foutjes kunt vermijden…

     1. …improviseren

    En vooral wanneer je een verhuisfirma contacteert en je budget vastlegt. Op die manier vermijd je onaangename verrassingen en nutteloze kosten. Gebruik onze checklist zodat je niets vergeet bij het plannen van je verhuis.

     2. … kasten demonteren

    Want je hebt uiteraard de plannen niet meer. Het is al niet eenvoudig om een kast te monteren met een plan, laat staan zonder …

     3. … je planten vergeten

    Planten nemen veel plaats in en zijn broos. Je stopt ze dus niet in dozen. De eenvoudigste oplossing, vooral wanneer je ver gaat verhuizen: schenk ze aan je buren. Of plant ze in onbreekbare en daardoor minder zware potten. Opgepast: sommige verhuisfirma’s weigeren om planten te verhuizen. Het is dus belangrijk dat je hiernaar informeert.

     4. … parkeerplaats voor de verhuiswagen vergeten

    Hopen dat er op de dag van de verhuizing een parkeerplaats voor de deur beschikbaar is voor de verhuiswagen is een mooie wens. Vraag een plaats aan bij de gemeente of tref een regeling met je buren. Op die manier kun je hen tevens verwittigen dat ze die zaterdag vanaf 7 uur wel eens zouden kunnen worden gewekt door lawaai …

     5. … op de dag van de verhuis de diepvries leegmaken

    Vermijd dat je voedingswaren moet weggooien en leg vanaf een week voor de verhuis niets meer bij in je diepvries. Eet de periode voordat je verhuist de diepvries leeg of schenk de inhoud aan liefdadigheidsorganisaties. Het is immers niet het moment om voor de ogen van de verhuizers aan de slag te gaan met een haardroger …

     6. … een appartement of huis vuil achterlaten

    Dat staat écht niet. Je hebt de woning proper gekregen, laat ze dan ook proper achter. Als je er de middelen voor hebt, kun je met de eigenaar een bedrag voor de schoonmaak afspreken. Vermijd ook om dingen achter te laten die je niet meer nodig hebt. Anticipeer hierop en organiseer een garageverkoop, schenk ze weg of breng ze naar een kringloopwinkel.

     7. … eerst de dozen in de vrachtwagen zetten

    Dit is een verkeerde reflex, ook al lijkt het logisch om dozen die perfect op elkaar passen op elkaar te stapelen. Wanneer je daarna de koelkast of de sofa in de vrachtwagen moet laden, zal je snel anders denken

     8. … verhuizen op drukke dagen

    De zomermaanden en de weekends zijn de drukste momenten om te verhuizen. Je zult in die periodes dan ook moeilijker een verhuizer vinden en de prijzen kunnen hoger liggen.  Bovendien loop je tijdens de zomervakantie ook het risico dat er minder vrienden zijn om je te helpen …

     Nog een laatste opmerking: vergeet niet om je werkgever te verwittigen dat je gaat verhuizen. Hij kan je misschien een of twee dagen klein verlet geven als dit voorzien is in je CAO …

    Bron: Immovlan.be

  • 10
    nov

    In zee met een vastgoedmakelaar; wat zijn de spelregels?

    Als je je huis of appartement wil verkopen of verhuren kan je een beroep doen op een vastgoedmakelaar. Het contract dat je als consument met een makelaar afsluit moet aan strikte wettelijke voorwaarden voldoen. (*) Het moet op papier staan. Je makelaar moet met jou een schriftelijke overeenkomst afsluiten. In die overeenkomst moeten een aantal verplichte bepalingen worden opgenomen. Zo moet dui…

    Als je je huis of appartement wil verkopen of verhuren kan je een beroep doen op een vastgoedmakelaar. Het contract dat je als consument met een makelaar afsluit moet aan strikte wettelijke voorwaarden voldoen. (*)

    Het moet op papier staan.

    Je makelaar moet met jou een schriftelijke overeenkomst afsluiten. In die overeenkomst moeten een aantal verplichte bepalingen worden opgenomen. Zo moet duidelijk worden aangegeven wat de opdracht is van de makelaar, hoeveel je die hiervoor moet betalen, wat de duur is van zijn opdracht en diens meer. Het contract moet ook de wijze bevatten waarop de makelaar je inlicht over de uitvoering van de opdracht.

    Een aantal clausules zijn niet toegelaten in het contract. Dit is bv. het geval voor schadebedingen die niet wederkerig en gelijkwaardig zijn.Maakte je enkel mondelinge afspraken met een makelaar dan heb je geen geldig contract.

    Je kan je bedenken.

    Op het moment dat je de overeenkomst met de makelaar ondertekent zit je daar nog niet definitief aan vast. Na het sluiten ervan kan je je nog bedenken. Je hoeft hiervoor geen reden op te geven. Je kan dit doen binnen de zeven werkdagen na het sluiten van het contract ongeacht de plaats waar je het afsloot. In het contract moet trouwens een duidelijke clausule staan dat je het recht hebt om je binnen de 7 dagen te bedenken.

    Je kan je niet meer bedenken als de makelaar er in de loop van de bedenktijdal in slaagt tot de verkoop of verhuring van je huis over te gaan. Met dat principe moet je je dan wel voorafgaandelijk en uitdrukkelijk akkoord verklaren.Hou er rekening mee dat de bedenktijd alleen geldt voor je contract met de vastgoedmakelaar zelf. Ze geldt niet voor de uiteindelijke verkoops- of huurovereenkomst die je afsluit.

    De duurtijd is beperkt.

    Het contract dat je met je makelaar afsluit kan worden aangegaan voor bepaalde of voor onbepaalde duur. Als de makelaar de exclusieve verkoop of verhuur vraagt van je huis mag het contract met hem maximaal 6 maand duren.

    Ook een contract dat voor bepaalde duur wordt aangegaan moet je meestal tijdig opzeggen. Je moet dit meestal doen één maand voor het einde van de normale duur van de overeenkomst. Doe je dat niet, dan wordt de overeenkomst vaak stilzwijgend verlengd. Na een stilzwijgende verlenging kan je steeds en zonder kosten een einde maken aan de overeenkomst door het naleven van een opzegtermijn van één maand.

    Wat kost het?

    Het contract moet aangeven wat de totale prijs is die je aan de makelaar voor zijn diensten verschuldigd bent. Het gaat om de prijs met inbegrip van BTW en eventuele andere kosten. Vergoedingen die niet contractueel zijn voorzien kunnen van jouniet worden gevraagd. Als je makelaar een koper vond maar de verkoop uiteindelijk toch niet doorgaat wegens de niet vervulling van een opschortende voorwaarde (bv. de koper krijgt geen lening) dan kan de makelaar geen vergoeding van je vragen.

    Je verkoopt zelf.

    Verkoop of verhuur je je eigendom zelf tijdens de duur van het contract met de makelaar, dan kan die -als het contract dat bepaalt- een vergoeding van jou vragen. Vond je de koper of huurder zelf dan kan de makelaar je maximaal 75 % van het normale ereloon aanrekenen. Verkoop of verhuur je aan een kandidaat die is aangebracht door de makelaar, dan kan die met jou overeenkomen dat je 100 % van zijn ereloon moet betalen.

    De makelaar kan ook een vergoeding van je vragen als je na het einde van het contract aan een door hem tijdens het contract aangebrachte kandidaat verkoopt of verhuurt. Ook dit moet dan wel in de makelaarsovereenkomst staan. Bovendien moet de overeenkomst dan bepalen dat de makelaar binnen de zeven werkdagen na de beëindiging van de bemiddelingsovereenkomst aan jou een lijst overmaakt van de personen aan wie hij precieze en individuele informatie heeft bezorgd. Tenslotte heeft de makelaar slechts recht op deze vergoeding als de overeenkomst door jou wordt gesloten binnen de zes maanden na beëindiging van het contract met hem.

    (*) Bron : Immovlan.be 10-11-2015 - vlanmail

  • 10
    okt

    Bezoek onze facebookpagina

    Sinds kort kan u ons ook terugvinden op facebook: www.facebook.com/Klapsvastgoed

    Sinds kort kan u ons ook terugvinden op facebook:

    www.facebook.com/Klapsvastgoed

  • 27
    aug

    Goed nieuws voor wie een huis koopt: Belg kan steeds hoger bedrag lenen

    Door de evoluties op de vastgoedmarkt is de Belgische consument in staat om bij zijn hypotheek een groter bedrag te lenen. Dat heeft vastgoedconsulent Immotheker berekend op basis van driehonderdduizend simulaties die kredietnemers de voorbije twee jaar op zijn website hebben gemaakt. Opgemerkt daarbij wordt dat de hypotheekrente de voorbije twee jaar sneller is gedaald dan de woningprijzen zijn …

    Door de evoluties op de vastgoedmarkt is de Belgische consument in staat om bij zijn hypotheek een groter bedrag te lenen. Dat heeft vastgoedconsulent Immotheker berekend op basis van driehonderdduizend simulaties die kredietnemers de voorbije twee jaar op zijn website hebben gemaakt.

    Opgemerkt daarbij wordt dat de hypotheekrente de voorbije twee jaar sneller is gedaald dan de woningprijzen zijn gestegen. Daardoor is het volgens Immotheker aan de huidige rentevoeten mogelijk om tegen dezelfde maandelijkse aflossing 33.000 euro meer te lenen, terwijl gemiddeld slechts 10.000 euro extra betaald dient te worden voor een woning.

    Uit de cijfers van de Immotheker blijkt dat tijdens de eerste helft van dit jaar voor een instapklare woning een bedrag van 250.000 euro moest worden betaald, tegenover 240.000 euro twee jaar geleden. De rente op een woonkrediet van vijfentwintig jaar is over dezelfde periode van 3,9 procent naar 2,57 procent gedaald.

    Luxemburg

    Daaruit besluit Immotheker dat men met een maandelijkse aflossing van 1.120 euro over een periode van vijfentwintig jaar vandaag een lening van 249.000 euro kan afsluiten. Twee jaar geleden kwam men met dezelfde aflossing slechts aan een bedrag van 216.000 euro. Door die evolutie komen er volgens de Immotheker ook meer woningen binnen het bereik van de potentiële koper.

    Daarbij wordt opgemerkt dat een doorsnee Belgisch gezin - met een inkomen van 3.200 euro per maand en 50.000 euro eigen middelen - op dit ogenblik ongeveer 54 procent van het beschikbare woningaanbod kan kopen. Twee jaar geleden was dat slechts 44 procent. De onderzoekers wijzen daarbij wel op een aantal opmerkelijke regionale verschillen.

    In de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant heeft het doorsnee gezin toegang tot 45 procent van het totale woningaanbod, maar in Limburg en West-Vlaanderen loopt dat op tot 55 procent. In de provincie Luxemburg valt zelfs 64 procent van de beschikbare woningen binnen het budget van het doorsnee gezin.

     

    (*) Bron www.express.be

  • 02
    Jul

    Wat is het verschil tussen een energiedeskundige A en B?

    Heb je een EnergiePrestatieCertificaat nodig of wil je graag weten waar het meeste energie verloren gaat? Hierin zit de keuze tussen een energiedeskundige A en B. Type A Op een energiedeskundige type A doe je beroep voor een EnergiePrestatieCertificaat. Dit is verplicht bij de verkoop van je woning of appartement. Het is een energierapport van het gebouw. EnergiePrestatieCertificaat (EPC) Het …

    Heb je een EnergiePrestatieCertificaat nodig of wil je graag weten waar het meeste energie verloren gaat? Hierin zit de keuze tussen een energiedeskundige A en B.

    Type A

    Op een energiedeskundige type A doe je beroep voor een EnergiePrestatieCertificaat. Dit is verplicht bij de verkoop van je woning of appartement. Het is een energierapport van het gebouw.

    EnergiePrestatieCertificaat (EPC)

    Het eindresultaat van zo een EPC komt neer op een energetische score. De score ligt tussen 0 en 700. Hoe dichter bij de 0 hoe energiezuiniger je woning is. De energetische score is aangeduid in een kleurenbalk. Van groen tot rood. Groen staat voor 0 en rood voor 700.

    Hoe gaat een energiedeskundige type A te werk?

    De deskundige volgt een vaste routine. Hij kijkt of muren, vloer en dak geïsoleerd zijn. Indien dit het geval is, kijkt hij ook na hoeveel. Hij gaat na hoe goed de ramen isoleren, hoe oud de verwarming is en van welk bouwjaar je woning is. Deze resultaten geeft de deskundige in en de score is het resultaat.

    Type B

    Een energiedeskundige type B is volledig vrijblijvend. Je doet op hem beroep om een energie-audit uit te voeren. Deze deskundige brengt de grootste energieverspillers in beeld. Bovendien stelt hij ook manieren voor om de energievreters weg te werken.

    (sv) – Bron: www.livios.be

  • 25
    Jun

    Kom je op de zwarte lijst als je je lening niet correct betaalt?

    Heel wat mensen slagen er niet (meer) in om hun hypothecaire lening correct aan te zuiveren. Dat kan te wijten zijn aan het feit dat aanvankelijk teveel werd geleend, aan een ziekte, het verlies van werk, echtelijke moeilijkheden enz. Op de zwarte lijst? Als je je lening niet correct terugbetaalt kan je op de zwarte lijst terechtkomen. Het wordt dan moeilijker (niet onmogelijk) om een nieuw kredi…

    Heel wat mensen slagen er niet (meer) in om hun hypothecaire lening correct aan te zuiveren. Dat kan te wijten zijn aan het feit dat aanvankelijk teveel werd geleend, aan een ziekte, het verlies van werk, echtelijke moeilijkheden enz.

    Op de zwarte lijst? Als je je lening niet correct terugbetaalt kan je op de zwarte lijst terechtkomen. Het wordt dan moeilijker (niet onmogelijk) om een nieuw krediet aan te gaan. Bij een hypothecair krediet kom je als kredietnemer op de lijst van wanbetalers als je een verschuldigd bedrag niet of onvolledig betaalt binnen de drie maanden na de vervaldag. Hetzelfde gebeurt als een verschuldigd bedrag niet of onvolledig is betaald binnen één maand na een ingebrekestelling via een aangetekend schrijven. Je wordt schriftelijk verwittigd dat je op de zwarte lijst staat.

    Verdwijnen van de zwarte lijst doe je één jaar nadat de achterstallen werden aangezuiverd. Regulariseer je de achterstallen niet, dan verdwijnt de wanbetaling uit de bestanden na tien jaar vanaf de datum van de eerste registratie van de wanbetaling.

    Meer info vind je op de site https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/centrale-voor-kredieten-aan-particulieren.

    Hoe dit vermijden? Kom je in financiële problemen terecht, neem dan zelf contact met je bankier en probeer samen een oplossing te vinden. Zo zou je bv. kunnen vragen om het krediet te spreiden over een langere termijn of om de tijd te krijgen je huis te verkopen en intussen bijvoorbeeld enkel de intrest te moeten afbetalen. Hou er rekening mee dat als je geen oplossing vindt, de bank zelf het krediet kan opzeggen en eventueel je woning openbaar kan laten verkopen. De bank moet daarbij wel strikte spelregels naleven.

    Bron: Immovlan.be Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)

  • 23
    Jun

    5 manieren om je kind te helpen bij de aankoop van een huis

    Als je je kind financieel wil helpen om een bouwgrond, huis of appartement te kopen kan je op verschillende manieren te werk gaan. We zetten enkele mogelijkheden op een rijtje. 1. Leen een bedrag. Je kan aan je kind vooreerst een som geld lenen. Je kan onderling afspreken wat de duurtijd is van de lening en welke intrest je zoon of dochter je moet betalen. Je kan meteen overeenkomen op welke mom…

    Als je je kind financieel wil helpen om een bouwgrond, huis of appartement te kopen kan je op verschillende manieren te werk gaan. We zetten enkele mogelijkheden op een rijtje.

    1. Leen een bedrag.

    Je kan aan je kind vooreerst een som geld lenen. Je kan onderling afspreken wat de duurtijd is van de lening en welke intrest je zoon of dochter je moet betalen. Je kan meteen overeenkomen op welke momenten je kind bedragen moet aflossen en wanneer de afgesproken intrest moet worden betaald. Je zou ook bepaalde waarborgen kunnen nemen. Het is aangewezen deze overeenkomst op papier te zetten. Maak een contract op waarin de precieze afspraken staan. Dit moet worden opgemaakt in evenveel originele exemplaren als er partijen zijn en elke partij moet een origineel ontvangen.

    Heeft je kind een partner dan is het aangewezen dat deze mee kredietnemer wordt. Bepaal dan in het contract dat je kind en zijn partner hoofdelijk gehouden zijn tot terugbetaling van de bedragen die je hen leende.

    2. Doe een schenking.

    Je kan aan je kind ook een schenking doen van een som geld. Het is belangrijk dat je daarbij de juiste documenten opstelt. Doe hiervoor een beroep op een notaris of iemand die voldoende juridisch geschoold is. Wellicht wil je immers de zekerheid dat je kind het geld enkel zal gebruiken voor de aankoop en niet om het bv. te besteden aan één of andere dure reis. Bovendien kan je door het opmaken van de juiste documenten vermijden dat als er later een haar in de boter komt tussen je kind en diens partner, de partner met een deel van je geld weg is.Heb je meerdere kinderen dan moet je ook afwegen of de schenking gebeurt buiten erfdeel of niet.

    3. Stel je borg.

    In plaats van je kind dadelijk geld te geven of te lenen kan je je ook borg stellen tegenover de bank voor de kredieten van je kind. Op het eerste zicht lijkt dit iets te zijn dat vrij onschuldig is. Dat is het evenwel niet. Als je kind zijn kredieten niet terugbetaalt aan de bank draai jij ervoor op. Jij ‘waarborgt’ immersaan de bank dat je kind de lening correct zal afbetalen. De bank zal dan het bedrag ten belope waarvan jij je borg stelde bij jou komen halen. Jij moet vervolgens bij je kind (en eventueel diens partner) aankloppen om het bedrag dat je aan de bank betaalde van hen terug te krijgen.

    Ga je toch op die manier te werk, probeer dan de borgstelling te beperken. Vraag aan de bank om je maar voor een deel van het krediet van je kind te moeten borgstellen. Vraag tevens om de borgstelling te beperken in de tijd en ze niet voor de ganse looptijd van het krediet te laten duren. 

    4. Leen mee bij de bank.

    Banken zijn, gelet op de strikte regels waaraan borgstellingen moeten voldoen, vaak geneigd om niet met borgen te werken. Zij vragen wel eens dat je de lening van je kind zelf mee aangaat en dat je meteen ook een deel van het onroerend goed aankoopt. Op die manier word je zowel mede-eigenaar als medekredietnemer.

    Denk er goed over na vooraleer je op dergelijk voorstel ingaat. Omdat je hoofdelijk medekredietnemer bent riskeer je naar de bank toe op te draaien voor de volledige lening. Dat is echter nog niet alles. Bovendien heeft het feit dat je mede-eigenaar bent van het onroerend goed van je kind vervelende gevolgen als je bv. ruzie krijgt met je kind of als je overlijdt en je nog andere kinderen hebt. Een deel van het onroerend goed valt dan immers in je erfenis. Wil je kind later jouw deel overkopen dan brengt dat aanzienlijke kosten met zich. Je moet namelijk langs een notaris passeren en er moeten delingsrechten worden betaald.

    5. Betaal een factuur.

    Je kan ook bepaalde facturen die je kind moet betalen aan zijn aannemer in de plaats van je kind betalen en dit als een vorm van schenking. Als je dit doet maak je ook hier weer best de nodige  begeleidende documenten op. Op die manier kan je discussies met je kind, de erfgenamen en de fiscus vermijden. Je kan er tevens via de juiste documenten voor zorgen datde partner van je kind niet ‘meedeelt’ als ze uiteengaan.

    (*) Bron: Immovlan.be Jan Roodhooft

  • 15
    apr

    EPC - Energie Prestatie Certificaat

    Het EPC (energieprestatiecertificaat) geeft de energiescore van een woning weer. Een kleurenbalk toont aan hoe energiezuinig een woning is. Wijst het pijltje op de groene zone, dan betekent dit dat je te maken hebt met een energiezuinige woning. Wijst het pijltje eerder op de rode zone, dan heb je te maken met een woning die mogelijk veel energie verbruikt maar het kan ook een woning zijn met een …

    Het EPC (energieprestatiecertificaat) geeft de energiescore van een woning weer. Een kleurenbalk toont aan hoe energiezuinig een woning is.
    Wijst het pijltje op de groene zone, dan betekent dit dat je te maken hebt met een energiezuinige woning.
    Wijst het pijltje eerder op de rode zone, dan heb je te maken met een woning die mogelijk veel energie verbruikt maar het kan ook een woning zijn met een CV-ketel (oude mazoutketel) die veel CO2 uitstoot of een combinatie van voornoemde.
    Iedere eigenaar moet bij de verkoop of de verhuur van woning een EPC kunnen voorleggen.
    Hou er rekening mee dat je zonder EPC jouw woning niet te koop of te huur kunt aanbieden via commerciële advertenties.

  • 17
    mrt

    Wie erft het huis als een samenwoner sterft

    Mensen die samenwonen erven -in tegenstelling tot gehuwden- maar in beperkte mate of zelfs helemaal niet van elkaar. Niettemin bestaan er enkele methodes om ervoor te zorgen dat als één van hen overlijdt de andere de woning die gezamenlijk werd aangekocht toch kan behouden. Het gebeurt geregeld dat een samenwonend koppel (dat niet gehuwd is) een huis of appartement aankoopt. Veelal…

    Mensen die samenwonen erven -in tegenstelling tot gehuwden- maar in beperkte mate of zelfs helemaal niet van elkaar. Niettemin bestaan er enkele methodes om ervoor te zorgen dat als één van hen overlijdt de andere de woning die gezamenlijk werd aangekocht toch kan behouden.

    Het gebeurt geregeld dat een samenwonend koppel (dat niet gehuwd is) een huis of appartement aankoopt. Veelal kopen de partners dit elk voor wat men noemt ‘de onverdeelde helft’.  Op het moment dat één van hen overlijdt kan het wel eens gebeuren dat diens deel in handen komt van zijn erfgenamen. De langstlevende partner van het koppel riskeert dan in het slechtste geval zelfs dat het onroerend goed uiteindelijk wordt verkocht.

    Waarom is dit zo?

    Wettelijke samenwoners erven slechts in beperkte mate van elkaar. Meer bepaald erft de langstlevende enkel het vruchtgebruik van de gezinswoning. Hij wordt daar dus geen eigenaar van.  De rest van de erfenis gaat naar de erfgenamen van de overledene. Bovendien kan de andere samenwoner hem dit erfrecht afnemen. Hij kan zijn partner via testament volledig onterven.

    Feitelijke samenwoners zijn nog slechter af. Zij erven zelfs helemaal niets van elkaar.  Hier gaat alles dus naar de erfgenamen.

    Hoe oplossen?

    Er bestaan enkele methodes om dit op te lossen en ervoor te zorgen dat de partner ingeval van een overlijden toch in de woning kan blijven.

    Maak een testament.

    De partners kunnen vooreerst elk een testament opmaken waarin ze aangeven dat hun deel van de woning of het appartement wordt geërfd door de langstlevende van hen beiden. Een dergelijk testament kan echter niet altijd worden uitgevoerd. Het kan immers gebeuren dat hiermee de reservataire rechten van de andere erfgenamen (bv. de kinderen) worden geschonden.

    Bovendien kan een testament altijd worden veranderd doordat een nieuw testament wordt opgemaakt. Als partner heeft men dus geen zekerheid dat de ander in de loop van de jaren geen andersluidend testament zal opmaken.

    Werk met een beding van aanwas.

    De partners kunnen ook werken met een beding van aanwas of een tontine. Hierdoor komt bij het overlijden van één van de partners diens aandeel in het onroerend goed automatisch toe aan de andere partner en dit (afhankelijk van de gekozen clausule) in volle eigendom of in vruchtgebruik. Het voordeel van die werkwijze is dat de langstlevende partner zekerheid heeft dat hij het deel van de ander krijgt.

    Deze clausule kan ook niet zomaar worden gewijzigd (wat bij een testament wel kan). Bovendien kunnen de andere erfgenamen niet inroepen dat hun reserve hierdoor wordt geschonden.

    Hoe zit het fiscaal?

    Als het beding van aanwas speelt betaalt diegene die het deel van de ander ontvangt registratierechten op dat deel. Die bedragen 10% in Vlaanderen en 12.5% in Brussel en Wallonië.

    Erft de wettelijke samenwoner integendeel de woning dan is hij fiscaal beter af. De regels die gelden voor de vrijstelling van successierechten inzake de gezinswoning gelden namelijk ook voor wettelijk samenwoners.

    Bovendien genieten wettelijke samenwoners in principe in de drie gewesten ook van het tarief van gehuwden in de successierechten.

    In Vlaanderen kunnen feitelijke samenwoners ook soms genieten van voordelige successierechten. In Brussel en Wallonie ligt dat anders. Daar betalen feitelijke samenwoners de hoogste percentages van successierechten.

    Je merkt dus dat afhankelijk van de concrete situatie erven fiscaal soms voordeliger of nadeliger kan zijn dan het verkrijgen van een deel van het onroerend goed via een tontine of een beding van aanwas.

    Kies voor een beding met optie. 

    Het is dan ook aangewezen om te kiezen voor een beding van aanwas met een optie. De langstlevende krijgt hierbij op het moment van overlijden van zijn partner de keuze. Hij kan zich op het aanwasbeding beroepen of daaraan verzaken en zich op het eventuele testament of wettelijk erfrecht beroepen. Hij kan kiezen voor de fiscaal voordeligste weg. Een notaris kan helpen bij die keuze.

     

    Bron: Immovlan.be

  • 27
    jan

    Successierechten in Vlaanderen

    Successierechten in Vlaanderen   Directe lijn, echtgenoten, samenwonenden  Broer of zus  Oom, tante neef, nicht Anderen 0 tot 50.000 3% 30% 45% 45% 50.001 tot 100.000 9% 30 - 55% 45 - 55% 45 - 55%  100.001 tot 175.000     9% 55 - 65% 55 - 65% 55 - 65% 175.001 tot 250.000 9% 65% 65% 65% 250.001 tot …

    Successierechten in Vlaanderen

     

    Directe lijn,
    echtgenoten,

    samenwonenden 

    Broer of zus 

    Oom, tante
    neef, nicht

    Anderen
    0 tot 50.000 3% 30% 45% 45%
    50.001 tot 100.000 9% 30 - 55% 45 - 55% 45 - 55% 
    100.001 tot 175.000     9% 55 - 65% 55 - 65% 55 - 65%
    175.001 tot 250.000 9% 65% 65% 65%
    250.001 tot 500.000 27% 65% 65% 65%
    500.001 tot + 27% 65% 65% 65%

     

    De gezinswoning in Vlaanderen.

    Het Vlaams Gewest voorziet een volledige ontheffing van de successierechten voor het aandeel in de gezinswoning geërfd door de echtgeno(o)t(e) of samenwonende .

    Om als samenwonende de ontheffing te genieten dient de betreffende persoon die geen wettelijk samenwonende was te bewijzen dat hij/zij minstens drie jaar ononderbroken met de overledene heeft samengewoond en samen met deze laatste een gezin vormde.

    (*) Bron: Immovlan.be

  • 22
    jan

    De 4 grootste blunders die kopers van een huis maken

    Potentiële kopers bevinden zich soms in een mijnenveld van slechte technieken die verkopers de stuipen op het lijf jagen. Wil je tot een goede overeenkomst komen? Zorg dan zeker dat je de volgende blunders vermijdt. 1. Trash talk Denk je dat je goed onderhandelt door de verkopers te vertellen dat hun huis niets waard is, dat het te klein is, of dat het huis aan de overkant voor de helft van…

    Potentiële kopers bevinden zich soms in een mijnenveld van slechte technieken die verkopers de stuipen op het lijf jagen. Wil je tot een goede overeenkomst komen? Zorg dan zeker dat je de volgende blunders vermijdt.

    1. Trash talk

    Denk je dat je goed onderhandelt door de verkopers te vertellen dat hun huis niets waard is, dat het te klein is, of dat het huis aan de overkant voor de helft van de prijs werd verkocht? Denk toch nog eens na. Deze strategie werkt nooit. Wanneer je de verkoper en zijn huis aanvalt, zorg je ervoor dat hij defensief zal reageren. En dat is geen goede uitgangspositie.

    Zorg er dus voor dat je steeds eerlijk bent en niet probeert te bluffen.

    2. Een belachelijk laag bod doen

    Verkopers weten heus wel wat hun woning waard is. Ze hebben vaak een prijsvork in gedachten waartussen ze willen verkopen. Een bod doen dat te laag is, geeft hen het gevoel dat je hen niet au sérieux neemt, en dat je de woning eigenlijk niet wil.

    Doe dus eerst onderzoek naar de prijzen van gelijkaardige woningen in de buurt. En wees niet verbaasd wanneer je geen antwoord krijgt als je een te laag bod hebt gedaan.

    3. Na een voorlopige deal nog heronderhandelen

    Verkopers plannen hun financiën, hun verhuis en hun leven in de toekomst rond de prijs waarmee kopers akkoord gaan. Wanneer je tijdens inspecties ontdekt dat de woning gebreken bevat waarvan je nog niet op de hoogte was, dan mag je als koper de prijs naar beneden onderhandelen. Maar als je alle informatie al op voorhand had, dan is een heronderhandeling not done. Denk dus ook niet dat deze ‘tactische’ stap enige slaagkans zal hebben.

    Probeer heronderhandelingen te vermijden door op voorhand de belangrijkste gebreken van de woning te achterhalen, door het raadplegen van experts.

    4. De verkoper misleiden

    Een zeer hoge prijs bieden om achteraf naar beneden te onderhandelen door bepaalde gebreken aan te tonen, is meestal geen goed idee. Voorstellen maken met de intentie om de verkoper te misleiden, resulteert meestal in een no deal.

    Bronnen: Trulia.com - hebbes.be

  • 22
    jan

    5 manieren om je kind te helpen bij de aankoop van een huis

    Als je je kind financieel wil helpen om een bouwgrond, huis of appartement te kopen kan je op verschillende manieren te werk gaan. We zetten enkele mogelijkheden op een rijtje. 1. Leen een bedrag. Je kan aan je kind vooreerst een som geld lenen. Je kan onderling afspreken wat de duurtijd is van de lening en welke intrest je zoon of dochter je moet betalen. Je kan meteen overeenkomen op welke mo…

    Als je je kind financieel wil helpen om een bouwgrond, huis of appartement te kopen kan je op verschillende manieren te werk gaan. We zetten enkele mogelijkheden op een rijtje.

    1. Leen een bedrag.

    Je kan aan je kind vooreerst een som geld lenen. Je kan onderling afspreken wat de duurtijd is van de lening en welke intrest je zoon of dochter je moet betalen. Je kan meteen overeenkomen op welke momenten je kind bedragen moet aflossen en wanneer de afgesproken intrest moet worden betaald. Je zou ook bepaalde waarborgen kunnen nemen. Het is aangewezen deze overeenkomst op papier te zetten. Maak een contract op waarin de precieze afspraken staan. Dit moet worden opgemaakt in evenveel originele exemplaren als er partijen zijn en elke partij moet een origineel ontvangen.
    Heeft je kind een partner dan is het aangewezen dat deze mee kredietnemer wordt. Bepaal dan in het contract dat je kind en zijn partner hoofdelijk gehouden zijn tot terugbetaling van de bedragen die je hen leende.

    2. Doe een schenking.

    Je kan aan je kind ook een schenking doen van een som geld. Het is belangrijk dat je daarbij de juiste documenten opstelt. Doe hiervoor een beroep op een notaris of iemand die voldoende juridisch geschoold is. Wellicht wil je immers de zekerheid dat je kind het geld enkel zal gebruiken voor de aankoop en niet om het bv. te besteden aan één of andere dure reis. Bovendien kan je door het opmaken van de juiste documenten vermijden dat als er later een haar in de boter komt tussen je kind en diens partner, de partner met een deel van je geld weg is. Heb je meerdere kinderen dan moet je ook afwegen of de schenking gebeurt buiten erfdeel of niet.

    3. Stel je borg.

    In plaats van je kind dadelijk geld te geven of te lenen kan je je ook borg stellen tegenover de bank voor de kredieten van je kind. Op het eerste zicht lijkt dit iets te zijn dat vrij onschuldig is. Dat is het evenwel niet. Als je kind zijn kredieten niet terugbetaalt aan de bank draai jij ervoor op. Jij ‘waarborgt’ immers aan de bank dat je kind de lening correct zal afbetalen. De bank zal dan het bedrag ten belope waarvan jij je borg stelde bij jou komen halen. Jij moet vervolgens bij je kind (en eventueel diens partner) aankloppen om het bedrag dat je aan de bank betaalde van hen terug te krijgen.

    Ga je toch op die manier te werk, probeer dan de borgstelling te beperken. Vraag aan de bank om je maar voor een deel van het krediet van je kind te moeten borgstellen. Vraag tevens om de borgstelling te beperken in de tijd en ze niet voor de ganse looptijd van het krediet te laten duren.

    4. Leen mee bij de bank.

    Banken zijn, gelet op de strikte regels waaraan borgstellingen moeten voldoen, vaak geneigd om niet met borgen te werken. Zij vragen wel eens dat je de lening van je kind zelf mee aangaat en dat je meteen ook een deel van het onroerend goed aankoopt. Op die manier word je zowel mede-eigenaar als medekredietnemer.

    Denk er goed over na vooraleer je op dergelijk voorstel ingaat. Omdat je hoofdelijk medekredietnemer bent riskeer je naar de bank toe op te draaien voor de volledige lening. Dat is echter nog niet alles. Bovendien heeft het feit dat je mede-eigenaar bent van het onroerend goed van je kind vervelende gevolgen als je bv. ruzie krijgt met je kind of als je overlijdt en je nog andere kinderen hebt. Een deel van het onroerend goed valt dan immers in je erfenis. Wil je kind later jouw deel overkopen dan brengt dat aanzienlijke kosten met zich. Je moet namelijk langs een notaris passeren en er moeten delingsrechten worden betaald.

    5. Betaal een factuur.

    Je kan ook bepaalde facturen die je kind moet betalen aan zijn aannemer in de plaats van je kind betalen en dit als een vorm van schenking. Als je dit doet maak je ook hier weer best de nodige  begeleidende documenten op. Op die manier kan je discussies met je kind, de erfgenamen en de fiscus vermijden. Je kan er tevens via de juiste documenten voor zorgen dat de partner van je kind niet ‘meedeelt’ als ze uiteengaan.

    Bron: Jan Roodhooft - immovlan.be

  • 08
    jan

    Investeren in een assistentie woning / serviceflat: wat koop je precies?

    Investeren in een serviceflat/assistentie woning: wat koop je precies? Op een aantal plaatsen kan je investeren in serviceflats momenteel ook wel assistentie woning genoemd. Je koopt daarbij niet altijd de eigendom van een flat maar geeft ook soms een soort lening aan de eigenaar van het gebouw. Kijk dan ook goed na wat je precies koopt. Enkele bedrijven bieden de mogelijkheid aan om te investere…

    Investeren in een serviceflat/assistentie woning: wat koop je precies?

    Op een aantal plaatsen kan je investeren in serviceflats momenteel ook wel assistentie woning genoemd. Je koopt daarbij niet altijd de eigendom van een flat maar geeft ook soms een soort lening aan de eigenaar van het gebouw. Kijk dan ook goed na wat je precies koopt. Enkele bedrijven bieden de mogelijkheid aan om te investeren in serviceflats.

    Als verkoopargument wordt daarbij gewezen op de vergrijzing van de bevolking. Die zorgt er immers voor dat er de komende jaren steeds meer vraag zal komen naar zulke flats. Dit geldt des te meer omdat de generatie senioren die eraan komt hogere verwachtingen heeft op het vlak van comfort en luxe dan de vorige generaties.

    De ene investering in een serviceflat is echter de andere niet. Als belegger kan je namelijk vooreerst de eigendom kopen van een serviceflat. Een andere mogelijkheid bestaat erin dat je geen eigendom koopt maar dat je een som investeert in een bepaald project en je daarvan een obligatie koopt. Zorg er daarbij overigens alleszins voor dat je investeert in een ‘erkend’ project.

    Je koopt de eigendom.

    Vooreerst kan je de eigendom kopen van een serviceflat. Hierbij gelden in grote mate dezelfde regels als indien je een appartement in een appartementsgebouw zou kopen. Alleen zijn de gemene delen van het gebouw (bv. de eetzaal, ontspanningsruimte, verzorgingsruimtes, …) heel wat groter dan bij de aankoop van een ‘gewoon’ appartement. Dat betekent dan ook meteen dat een flat in een servicecomplex veelal een stuk duurder is dan een gewoon appartement.

    Tegelijk met je koopovereenkomst sluit je in dat geval een overeenkomst af met een maatschappij die het gebouw uitbaat. Alle eigenaars moeten overigens met dezelfde maatschappij een overeenkomst afsluiten.

    Ga je nog niet dadelijk zelf in je flat wonen, dan zal deze maatschappij ook de verhuur op zich nemen. Jij krijgt op je beurt een maandelijkse huur. Dit komt over het algemeen neer op een jaarlijkse rente van 4%. Wil je later zelf in je flat gaan wonen dan zal men een regeling treffen met je huurder. Hierbij kan het bv. gebeuren dat je tijdelijk een andere flat ter beschikking krijgt.

    Voor- en nadelen.

    Hou er rekening mee dat als je een serviceflat aankoopt je registratierechten en/of BTW moet betalen op je aankoop. Je moet tevens langs de notaris passeren om een notariële akte te laten opstellen.  Wordt de flat in de loop van de jaren meer waard, dan komt die meerwaarde (meerwaarde onroerend goed de laatste 100 jaar is meer dan gemiddeld 4% % per jaar) ook aan jou toe. Wordt hij minder waard, dan draag jij het risico.

    Je koopt een obligatie.

    Je kan in de plaats van de eigendom van een flat ook een obligatie kopen van de maatschappij die eigenaar is het complex. Hierbij leen je eigenlijk een som geld uit aan de maatschappij die de obligatie uitgeeft. In ruil hiervoor krijg je een jaarlijkse intrest of je krijgt een woonrecht binnen het gebouw. Bij zo’n formule wordt je dus geen eigenaar van een flat maar krijg je een financieel recht voor een bepaalde periode.

    De obligatieleningen worden vaak gesloten voor een duur van 30 jaar. Op het einde van deze termijn krijg je het geld dat je investeerde zonder meerwaarde terug. Ben je intussen overleden dan komt het geld toe aan je erfgenamen. Bij sommige obligaties krijgen je erfgenamen dadelijk de inlegsom terug als je overlijdt. Na de eindvervaldag van je financieel recht kan je meestal nog in de flat blijven wonen mits betaling van een maandelijkse huur.

    Voor- en nadelen.

    Groot nadeel van deze werkwijze is dat als de maatschappij na dertig jaar niet het geld heeft om je terug te betalen je riskeert je geld kwijt te zijn. Het is dan ook belangrijk om enkel met een voldoende solvabele maatschappij in zee te gaan.
    Het voordeel van het kopen van een obligatie is wel dat je niet langs de notaris dient te passeren en dat je geen registratierechten en/of BTW verschuldigd bent.
    Zulke obligatie levert veelal een opbrengst op van ongeveer 4 % op jaarbasis. Een meerwaarde kan je integendeel niet realiseren. Voor een minwaarde draai je niet op. Op het einde van de rit krijg je enkel het bedrag dat je investeerde terug.

    BESLUIT
    Eigendom kopen is beter dan obligaties kopen. Je hebt misschien wat meer zorgen maar die worden ruimschoots gecompenseerd met de meerwaarde bij wederverkoop.